Ett antal marknadsföringsguider har skrivits och är i omlopp idag. En av böckerna som har gjort vågor i e-handelsvärlden är Jaenkes marknadsguide. Detta anses vara en omfattande handbok som hjälper dig att förstå dynamiken i online-verksamheten.
Se den här webbplatsen för att läsa om marknadsföringsguide.
Jaenkes marknadsguide ger vägledning om ett antal nyckelfrågor och marknadsföringsområden. Det är i huvudsak en guide i fyra delar som börjar med att ditt företag startas. Marknadsföringsguiden vägleder dig sedan om skapandet av en webbplats och utformningen av din webbplats, inklusive att välja ett domännamn, skapa en produkt eller tjänst att sälja, hitta din målmarknad och engagera dig i marknadsföringsinsatser. Marknadsföringsguiden förklarar också dynamiken i SEO, SMO, marknadsföring av sociala medier och webbkopiering och går in på djupet om sökmotoroptimering och webbpublicering.
Den fjärde delen av Jaenkes Marknadsguide fokuserar på nästa fas som är hur man skapar en framgångsrik köparpersona. Enligt Jaenke är detta kärnan i ditt företag, eftersom du lockar potentiella köpare och övertygar dem om att dina varor och tjänster är värda att köpa. Marknadsföringsguiden uppmanar starkt företagare att fullt ut utnyttja sina tillgängliga marknadsföringsresurser, såsom SEO, SMO och PPC, för att komma fram till den köparpersona som är så avgörande för ett företags framgång.
Det femte steget i Jaenkes Marknadsguide fokuserar på de digitala marknadsföringskanalerna. Dessa inkluderar e-postmarknadsföring, digital skyltning, mobilmarknadsföring och World Wide Web, som ger en rad möjligheter för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster. Marknadsföringsguiden påpekade med rätta att även om dessa digitala marknadsföringskanaler ger en stor möjlighet till marknadsföring, har de en begränsning och en som kan övervinnas med hjälp av lämpliga tekniker.
Den sista delen av marknadsföringsguiden täcker några viktiga ämnen, inklusive ämnen om hantering av varumärkesimage, företagsledning och kundlojalitet. Detta är avgörande ämnen och bör vederbörlig hänsyn tas till alla företagare som är intresserade av att maximera sina marknadsföringsinsatser och vinster. I marknadsföringsguiden rekommenderades också att företag skulle arbeta för att skapa relevanta och långsiktiga relationer med sina kunder. Det rekommenderas också att företagare tar sig tid att förstå vad deras kunder behöver, så att de kan leverera de bästa tjänsterna till dem. Denna förståelse kan endast vinnas genom effektiv och strategisk affärsmarknadsföring och genom att arbeta i en teammiljö.
Marknadsföringsguiden ger värdefulla tips på hur småföretagare kan implementera de tips de lär sig av den för att få positiva resultat. Förutom att ge praktiska råd täcker boken också några ämnen om marknadsföringspsykologi som är relevanta för småföretagare och entreprenörer. Dessa inkluderar hur man arbetar i en teammiljö, bygger lojalitet bland kunder och skapar effektiva marknadsföringsmeddelanden. Boken har också många praktiska exempel. Författarna till boken, Jaanke van Nood och Patrick Schmitz, har haft stor framgång som marknadsföringsentreprenörer och författare. Deras kombinerade expertis och marknadsföringskunskap kommer säkert att hjälpa dig att nå dina mål!