Bloggen

Onlineshopping – hur man blir framgångsrik

Onlineshopping har varit på tapeten de senaste åren. För varje år som går har fler människor fastnat för denna trend som helt enkelt inte kan försummas. Onlineshopping är i grunden en typ av elektronisk detaljhandel som gör det möjligt för användarna att direkt köpa varor eller tjänster från en extern säljare via en webbplats eller en särskild mobilapplikation.

Få mer information om onlineshopping här.

Några av de stora aktörerna inom denna sektor är Amazon, eBay och Macy’s. Begreppet online shopping har sitt ursprung i början av nittiotalet och har genomgått flera förändringar sedan dess.

Det finns fortfarande många skeptiker som anser att online shopping inte fungerar eftersom det inte tillåter konsumenter att fysiskt gå till en fysisk butik för att göra ett köp. Men om du frågar en grupp shoppare om de någonsin har stött på långa köer i en stormarknad mitt på eftermiddagen, så har de säkert sina svar klara. Det är vanligt med långa köer på stormarknader eftersom de flesta varor som säljs mitt på eftermiddagen redan är efterfrågade av konsumenterna. När du behöver köpa något behöver du inte vänta i en lång kö, utan du kan helt enkelt logga in på en webbplats och beställa din önskade produkt var som helst i världen. I detta avseende är online shopping mycket bättre än konventionell shopping.

De flesta e-handelswebbplatser tillåter inte konsumenterna att göra direkta inköp, men de kan göra beställningar via onlineportaler och kan till och med lägga upp ”önskelistor” för specifika produkter som inte finns tillgängliga i deras område. Men till skillnad från konventionell detaljhandel finns det ett antal begränsningar som följer med e-handel. En av dessa är att det inte finns någon personlig kontakt mellan köpare och säljare. Eftersom de flesta konsumenter köper produkter på nätet vet de flesta av dem inte ens hur produkten de köper verkligen känns och hur den är beskaffad, och de kan inte heller provköra den innan de köper den.

Men den största utmaning som e-handelsbranschen står inför när det gäller detaljhandeln är bristen på investeringar i forskning och utveckling av nya produkter och strategier. Dessa saker kan tyckas mycket triviala och till och med obetydliga, men det är en av de största orsakerna till att de flesta konsumenter inte gör inköp från webbplatser för e-handel. Även om vissa tillverkare kommer med innovativa idéer har de flesta av dem inte lyckats tränga in i konsumenternas hjärtan och sinnen. Tiger Electronics har till exempel tagit fram en automatisk kran som ska ersätta vanliga kranar. Men eftersom den inte skiljer sig särskilt mycket från befintliga kranar är konsumenterna inte intresserade av att köpa den och är oroliga för att använda den.

En annan stor nackdel som köparna möter när de köper saker på nätet är de långa köerna och de stora folkmassorna. Människor som vanligtvis går till köpcentra och andra shoppingplatser för att leta efter specifika produkter och tjänster hittar ingen plats för shopping när de väntar i de långa köerna. De flyttar helt enkelt bort från webbplatsen och hittar andra ställen att köpa saker på.

Den stora fördelen med online shopping ligger dock i att man kan spara mycket pengar genom att köpa produkter och tjänster via internet. Det gör det också möjligt för återförsäljarna att rikta sig till en större del av konsumentpopulationen, vilket gör det möjligt för dem att tjäna en stor marginal. Även om detta har gett en klar fördel jämfört med fysiska butiker har det också nackdelar som dålig kundservice, långa köer till kassorna och defekta varor. För att komma till rätta med dessa brister anlitar välrenommerade detaljhandlare erfarna yrkesmän som SEO-företag och experter som kan leverera skräddarsydda lösningar som kan öka försäljningen och förbättra en detaljhandlares rykte.

Webbutiker – Introduktion till webbutiker

Webbutik är ett onlineföretag som vanligtvis startas från hemmet eller från en egen plats där man kan visa upp sina varor. Näthandel är också en typ av elektronisk handel som gör det möjligt för konsumenter att direkt köpa varor eller tjänster direkt från en säljare via en webbläsare eller till och med en mobilapplikation. Det skiljer sig från traditionell detaljhandel eftersom kunderna har bekvämligheten att göra sina inköp online i stället för att besöka butiken. Den enkla möjligheten att köpa varor har lett till att webbutiker har blivit framgångsrika på mycket kort tid. De flesta av de gamla etablerade aktörerna erbjuder redan denna typ av tjänster, men även nykomlingarna är på väg att slå igenom stort.

Det finns fortfarande många skeptiker som anser att näthandeln inte fungerar eftersom den inte tillåter konsumenterna att fysiskt gå till en fysisk butik för att göra ett köp.

För att starta en nätbutik behövs ett kundvagnssystem, ett handelskonto, en webbplats och några grundläggande datorkunskaper. Man kan till och med erbjuda tjänster av en webbdesigner, så att man inte behöver anlita en professionell person bara för att skapa en webbshop. Alla dessa funktioner kan erbjudas gratis med en webbhotellstjänst. Det finns många befintliga aktörer på marknaden och många fler vågar sig in på denna arena dagligen.

Den stora fördelen med online shopping är dock att man kan spara mycket pengar genom att köpa produkter och tjänster via internet.

En webbutik erbjuder en mängd olika tjänster som inkluderar lead generation och e-postmarknadsföring. En självbetjäningsportal gör det också möjligt för kunderna att bläddra bland de tillgängliga produkterna och välja de produkter som intresserar dem. När en köpare gör sitt val och köper produkten läggs detaljer om beställningen till i självbetjäningsportalen och kundvagnen beräknar automatiskt den totala kostnaden och ger en återbetalning för samma. Kunderna kan alltså nu göra val och köpa det de vill ha hemifrån. De kan också utnyttja rabatter, kampanjer och specialartiklar som webbshop operatören har satt upp som ”rea”.